نهال گردوی هارتلی

گردوی هارتلی

یکی از ارقام تجارتی کالیفرنیا است، از ویژگیهای این رقم داشتن رنگ مغز روشن، عملکرد خوب، مقاومت به کرم سیب و بیماری بلایت گردو می باشد. حساسیت بیشتری نسبت به سرمای بهاره نسبت به رقم فرانکوت دارد. شاتون های آن اغلب در اثر سرما از بین می روند اما شاتون های فرانکوت گل های ماده آن را گرده افشانی می کند که این رقم فرانکوت به عنوان یک گرده زا برای آن پیشنهاد می شود.

گردو درختی است که در شرایط آب و هوای مدیترانه ای در نواحی که دارای تابستانهای معتدل و زمستان سرد باشند به خوبی رشد میکند. نیاز سرمايي گردو حدود۱۵۰۰ -۳۰۰ ساعت دمای صفر تا ۷ درجه سانتیگراد بسته به رقم می باشد.
درجه حرارت لازم برای رشد و تکامل ۱۲-۹ درجه سانتیگراد و حداکثر ۳۷ درجه سانتیگراد و اپتیمم ۲۰-۱۵ درجه سانتیگراد می باشد. دمای مناسب برای محصول دهی مناسب بطور میانگین ۲۲-۱۸ درجه سانتیگراد و حداکثر ۳۵ درجه سانتیگراد می باشد.
درجه حرارت لازم برای آغاز فعالیت درخت و بیدار شدن از خواب زمستانی ۷-۵ درجه سانتیگراد می باشد، حداقل دمائی که درخت گردو می تواند در زمستان تحمل کند ۲۰- درجه سانتیگراد می باشد.
گردو به سرمای دیروقت بهاره حساس است لذا مصون بودن نسبی منطقه از سرمای بهاره دیروقت الزامی است.
برودت ۵- تا ۷- درجه سانتیگراد باعث سرمازدگی گل باز شده می گردد. برودت ۷- تا ۱۰- درجه سانتیگراد باعث سرمازدگی جوانه هاي زايشي می شود.
درجه حرارت مناسب برای گرده افشانی ۲۵-۱۵ درجه سانتیگراد می باشد.
در دامنه های مشرف به جنوب گلدهی سریعتر اتفاق می افتد اما خطر سرمازدگی بهاره را افزایش میدهد.
از کشت و پرورش گردو در مناطقی با رطوبت نسبی بالاي ۷۰-۶۰ درصد باید خودداری کرد ،اما رطوبت نسبی کمتر از ۲۵ درصد نيز مناسب نمي باشد.

03 (1)

 

در طرح ریزی باغ روش مربع مستطیل توصیه میشود و فاصله کشت ۸ در ۱۰ متر میباشد که در بین درختان اصلی درختان پر کن مثل هلو کاشته میشود و پس از چند سال که درخت گردو گسترده شد، حذف می شود .

در طراحی باغ حصارکشی، درهای ورودی و خروجی و محل ایجاد تاسیسات و محل و فاصله چاه تا زمین و فاصله درختها و ردیف ها باید  در نظر گرفته شود. در روش به زراعی حدود ۳۰ تا ۳۵ سانتیمتر شخم زده میشود و هرساله با احتیاط کامل اطراف تنه درختان به شعاع ۵/۱-۱ متر بوسیله بیل شخم زده میشود. در بین ردیفها از گیاهان زود رشد و سبز استفاده میشود که این گیاهان اکثرا شبدر و یونجه میباشند.که از آنها بعنوان کود سبز و علوفه دامی میتوان استفاده کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمت های علامت گذاری شده الزامی هستند . *

*